De sociale medier

Sociale medier

– og markedsføring på nettet

100 Million+ brugere

25 Million+ brugere

10 Million+ brugere

Up-and-Comers

Facebook

Twitter

LinkedIn

YouTube

MySpace

Reddit

Flickr

Yelp

Wikipedia

Tumblr

StumbleUpon

Care2

Slideshare

Scribd

DeviantArt

Digg

Delicious

Posterous

StackExchange

Namesake

Quora

FourSquare

Hunch

Forrst

Dribbble

Trafikken på Blogs, spillesider og datingsider – der også er sociale medier – kan ikke registreres statistisk.
I skemaet er nævnt de mest brugte sociale medier, men der er hundredvis af andre, der også kan være interessante.


Alle medier, der gør det muligt for mennesker at indgå i sociale fællesskaber online, kaldes med et fælles udtryk Sociale medier. En søgemaskine som Google er også et socialt medie, fordi den er et værktøj, der formidler både information og etablering af online kontakt og fællesskab.

Deling

Aktiviteterne på de sociale medier er udveksling af tanker, holdninger, idéer og underholdning fx i form af spil.  Man deler tekster, fotos, videoer, musik, personlige oplysninger og en fælles interesse for onlinespil.

De sociale medier har voksende betydning for forbrugernes adfærd. Men påvirkningen sker ikke på samme måde, som vi kender fra traditionelle reklamer. På de sociale medier er det afgørende hvad de folk siger, som man har tillid til.
Derfor er det blevet et element i moderne markedsføring at arbejde med autoritets opbygning, når man inddrager de sociale medier.

 

patchWORKPatchwork New Media er et selskab, som lover at skabe dokumenteret succes med sociale medier for ambitiøse danske og internationale brands.

social-networking-sites

På internettet har markedsføringsfolk næsten et ubegrænset antal sociale medier at vælge imellem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Al markedsføring handler om at påvirke forbrugerne, og sociale medier er kun en del af opskriften.
Nøgleordet er integration, siger ”patch work”.
Derfor vil en moderne markedsføring ofte indeholde et mix af Facebook fansider, web TV, PR, kampagnesider, Facebook applikationer, events, konkurrencer og virale film.

Envejs- og tovejskommunikation

SpindelV2lilleSociale medier er noget nyt sammenlignet med de industrielle medier – massemedier, TV, avis, radio. Markedsføring via de traditionelle medier er en relativt dyr form sammenlignet med salg ved hjælp af de online & sociale medier, der kan køres ganske billigt — eller endog — gratis online.

De nye sociale medier og de industrielle medier ligner hinanden. Der kan vælges specifikke kanaler og brugersegmenter – desuden kendetegnes begge medier ved, at en kommunikationsindsats kan ramme alt fra ingen til millioner.

De traditionelle medier er karakteriseret ved envejskommunikation – fra afsender til modtager.
Social Medier er kendetegnet ved tovejskommunikation, desuden har de sociale medier nogle indbyggede muligheder for at gøre et budskab viralt, så det så at sige spreder sig af sig selv.

At sociale medier bygger på tovejskommunikation er rigtigt, men også delvis misvisende – fordi det kun er en brøkdel der bruger denne mulighed, resten er bare betragtere… selvom de synes det er noget særligt, at de har en reel mulighed for direkte at reagere på budskabet…!!

Kommunikation på en ny måde

Formålet med de sociale medier kan beskrives med følgende overskrifter:

  • Kontakt med andre
  • Offentliggørelse
  • At dele med andre
  • At diskutere med andre

171115-sms

Billedet viser en person der skriver en SMS. Bare rolig bilen kører ikke men holder parkeret.

Men det er der ikke noget nyt i, det har været formålet med al kommunikation lige så længe mennesker har kommunikeret. Det nye er, at det foregår på en ny måde – elektronisk og virtuelt. Og så kan man kommunikerer over meget lange afstande. Man kan twitte ringe til en ven på månen!

Samfundet har ændret sig. Familierne er ofte splittede og de gamle er ikke mere en integreret del af familien. Både mænd og kvinder har fuldtidsarbejde, og de har ofte ligesom mange børn og unge, tidskrævende fritidsinteresser. Derfor er kommunikation ansigt til ansigt og med tilstrækkelig tid til rådighed blevet et særsyn.
Det er ikke et udtryk for et fremskridt, men en nødvendighed, at man nu klarer skriftlig kommunikation ved at skrive med en enkelt tommelfinger og i øvrigt meget sjældent ser dem man kommunikere med. Det væsentlige i al kommunikation kropssproget er fjernet.
Der er mindre tid til traditionel kommunikation, men til gengæld udvikles der flere og flere muligheder for hurtig og virtuel kommunikation, bl.a. de sociale medier.

SM

Hvad er sociale medier?


Forum
På et forum er der digital dialog og diskussioner. Forum formen, der var et af de første sociale medier, eksisterer stadig i bedste velgående, men den mangler den virale effekt, som andre sociale medier har.
Blogs
En blog er et forum, hvor en enkelt person (som i nogle tilfælde godt kan repræsenterer en organisation eller et firma) har sat sig selv i centrum for at give udtryk for sine egne meninger og synspunkter, som besøgende på blokken så får mulighed for at kommentere og diskutere. En blog med et godt indhold kan motivere andre til at linke til den, og på den måde bygge bro mellem flere typer af sociale medier.

Blogging skal dog helst drives af lyst, og må gerne være underholdende, informativ eller interessant på andre måder. Man skal huske, at læserne kommer frivilligt og forventer at få noget med hjem.


Twitter og microblogging

Microblogging kan bedst illustreres med Twitter, hvor man kun har 140 tegn til sin rådighed, når man vil sende en meddelelse. Det kan være “her er en god artikel: link” eller det kan være små meddelelser direkte henvendt til specifikke personer i det offentlige rum.

TvitterVkst1

 

[/su_divider]Twitter er en super god måde at sprede et budskab på og man kan fx tilføje en knap på sin hjemmeside eller blog som giver læserne let adgang til at videregive linket til indholdet, hvis det opfattes som spændende, væsentligt, vigtig, sjovt eller måske bare lidt kikset.
Budskaber kan spredes viralt på Twitter. Når en bruger retweeter, sendes meddelelsen (det originale tweet) videre til folk som følger ham eller hende, disse kan så igen videresende meddelelsen, som på den måde kan spredes til rigtig mange mennesker i løbet af meget kort tid.

De 140 tegn man har til rådighed på Twitter kaldet et ”tweet”. Twitters retweet funktion er en let måde at videresende sin tweet til sit eget netværk.
At følge nogen i det virtuelle rum, kan sammenlignes med at sprede budskaber blandt dem man kommer sammen med i den virkelige verden: venner, familier, arbejdskammerater, foreningsmedlemmer eller folk på den lokale café… men det er ikke det samme fordi det foregår virtuelt.

 

Sociale netværk og Facebook

Facebook er verdens mest udbredte social netværk og har over 600 millioner brugere (marts 2011). I Danmark er der registreret omkring 2,5 millioner konti.

FacebookVaekst1

 

[/su_divider]Facebook giver mulighed for at man kan dele oplevelser, billeder, video og events. Facebook er opbygget så den på en naturlig måde understøtter de sociale behov folk har, nemlig at gøre opmærksom på sig selv, blive set og hørt, få feedback og især ros.
Både Facebook og andre tjenester har samme virale evner som Twitter, ved at meddelelser, billeder og videoer deles med venner, som igen deler med venner, o.s.v.

Hvem bruger Facebook?

Fra at være et sted hvor studiekammerater mødtes virtuelt er Facebook nu blevet et sted hvor næsten alle kan mødes.
Facebook er opbygget sådan, at der bliver samlet en masse data om brugerne, og derfor kan man hele tiden identificerer brugerne.
Google og Facebook ligger side om side når det drejer sig om trafikmængde, og brugerne bygger hele tiden nye applikationer til Facebook.
De mange forskellige brugere gør det umuligt at udpege en gennemsnitsbruger, men statistisk kan man dokumentere, at brugerne i gennemsnit har 130 venner, og jævnligt besøger 80 andre sider.
De fleste har i gennemsnit produceret 90 stykker nyt indhold i form af indlæg eller upload af billeder. Der er selvfølgelig også nogle, der kun har ganske få venner, mens andre har flere tusinde – helt op til max grænsen på 5.000 venner. Men man kan også ”synes godt om” – blive fan – og her er der ingen max grænse.

Kilde og inspiration: http://socialemedier.com

 

Mediedeling og YouTube

Mediedeling er når man lægger billeder op på fx Flickr eller video og musik på YouTube.

Også her er den virale effekt den bærende kraft, når billeder, videoer eller musik spredes til andre brugere. YouTube er også et oplagt sted at lave social marketing med sjove, informative eller underlige videoer, som folk synes er så spændende at de skal deles via mail, Facebook eller et andet medie.

Video på YouTube bør produceres i en ordentlig kvalitet. De glade ”amatørdage” er næsten forbi med undtagelse af enkelte meget originale indslag.

Med YouTube er opstået et nyt begreb – YouTube celebrities. Det er folk der er blevet kendt gennem YouTube som fx Justin Bieber og Esmée Denters. De er blevet popstjerner. På YouTube er Justin Biebers musikvideo til sangen ”Baby” blevet vist 443.848.487 gange (marts 2011). Med mere end 3.4 millioner kommentarer til videoen kan man også kalde YouTube for et virtuelt mødested for millioner af mennesker.

Vær opmærksom på, at du hele tiden støder på vandrehistorier om folk der har fundet ”lykken” på YouTube. Men der er jo bare tale om enkelte tilfælde ud af rigtig mange millioner som intet opnåede andet end at kunne fantasere om berømmelsen.

 

ObamaGirl

Under den amerikanske præsidentvalgkamp dukkede en ung barmfager kvinde op på Youtube, som åbent erklærede sin støtte og kærlighed til Obama. Hun nåede ud til vælgerne med sit budskab på en måde ingen kampagnemedarbejder normalt ville benytte. Videoen er set af mere en 20 millioner. 

Link til: ‘Obama Girl’

Sociale nyhedstjenester og bookmarking services

Digg er nok det mest kendte eksempel på en social nyhedstjeneste, hvor man kan registrere en artikel, som andre – hvis de synes godt om den – kan stemme på, så den opnår en top placering.  
Der er ingen dansksprogede nyhedstjenester, men skriver man på engelsk bør man benytte disse tjenester for at skabe større synlighed for sin hjemmeside eller blog.

Fremtidens sociale medier

Fremtiden er her allerede – den er mobil. Smartphones, iPad, Tablet PCer og andre mobile enheder vinder frem. Kombinationen af GPS og Video giver mulighed for at kameraet kan aflæse de GPS koordinater der peges på. Er det fx hovedindgangen til Tivoli, så kan kameraet fra Wikipedia hente informationer om Tivoli, som lægges oven i billederne for at informere om de ting der vises.
Et andet fremtidsperspektiv – crowd sourcing, hvor opgaver “lægges ud” på nettet og løses af brugerne kan blive mere udbredt, og crowd funding er et forsøg på at overføre modellen til finansiering. Måske lidt af det der allerede skete i forbindelse med Obamas valgkampagne, hvor rigtig mange gav små bidrag, som voksede til meget store summer til støtte for Obamas valgkamp.

 

Markedsføring på sociale medier

En kommerciel udnyttelse af de sociale medier er allerede godt i gang, fordi sociale medier kan bringe virksomheder og kunder tættere på hinanden. Sociale medier giver gode muligheder for at blive “venner” med kunderne.
Den største effekt af markedsføring på de sociale medier er, at den goodwill man som virksomhed opbygger deles og spredes via virale effekter. Forbrugerne har mere tillid til en ven end til et firma, men hvis du som firma kan få vennen overtalt er det godt, og det er den måde social marketing fungerer på.

Hvad skaber succes!
Ja, indholdet skal selvfølgelig være godt.
Men der er også nogle tekniske forhold, som man skal være meget opmærksom på.
De fleste sapper hurtigt væk fra langsomme hjemmesider og blogs.
Man skal sørge for god SEO (search engine optimation).
Den første betingelse for at blive læst, er at blive set.

 

Væksten i de sociale netværk, fx Twitter og Facebook, har skabt fokus på social medie marketing, hvor man på en ny måde forsøger at påvirke kundens engagement. Men for alle der arbejder med komersiel brug af de sociale medier er der klare tegn på, at Facebook og Twitter ikke er nok.

Statistik

Der er masser af statistik og analyserne som underbygger følgende udsagn:

Det bliver vurderet at omkring ti procent af alle marketing budgetter globalt vil blive brugt på sociale medier.

Folk der er ansvarlige for en virksomheds sociale medie kampagne, bør sætte sig grundigt ind i alle de sociale medier en virksomhed kan drage nytte af eller blive påvirket af.
Det kan godt være, at en virksomhed tilsyneladende ikke har noget at gøre på en given platform, men det kan være en fordel at være til stede bare for at holde konkurrenterne ude!
Før man tager beslutning om at være på Facebook og Twitter, skal man stille spørgsmålet: “Hvor er mit publikum online?” Og “hvordan kan jeg interagere med dem?”.

kilde/inspiration: Anders Sondergaard http://socialemedier.com

Sten OehmanSpild af markedsføringskroner?

af Steen Öhman , 13. februar 2011

Finanskrisen har sat stor fokus på effektivitet, og herunder også afkastet af markedsføringen. ROI (Return On Investment) er blevet en af de mest omtalte og populære emner indenfor markedsføring – og med god grund! Hvorfor lave markedsføring, hvis ikke den giver resultater – og hvorfor lave markedsføring, hvis ikke der er klare mål med indsatsen?!

Kampagnen uden synlig afsender eller budskab

Jeg har flere gange set et TV-spot, hvor Jørgen Leth på elegant vis kommenterer hen over en række billeder … og undret mig over formål og afsender – se spottet her.
logo_landbrugSpottet er en slags Danmark’s film … og afsluttes med et for mig helt ukendt logo, som udmærker sig ved at være ulæseligt på TV-skærmen.
Med en del Google søgninger hvor Jørgen Leth indgik fandt jeg frem til afsenderen … www.dennyefortaelling.dk

Uklart emne og formål kombineret med ukendt afsender!

Der er uden tvivl postet en del mio. kr. ned i kampagnen, der tilsyneladende har til formål at tegne et mere positivt og nuanceret billede af Dansk Landbrug.
Jeg skal ikke tage stilling til indholdet af web-sitet og kampagnen i øvrigt, men TV-spottet fungerer ikke … afsenderen forbliver ukendt, og indholdet er mildest talt uklart … og der henvises end ikke til web-sitet, der ellers kunne have kastet lidt lys over formålet med kampagnen!

Kampagnen og ROI

Målet med kampagnen er, så vidt jeg kan se, at tegne et mere nuanceret og positivt billede af landbruget. Det fremgår ikke særligt klart af det første spot, og spottet kan næppe drive meget trafik ind til kampagne sitet, da afsenderen er ukendt og web-sitet fremgår ikke af spottet, ligesom logoet ikke kan læses og i øvrigt ikke indeholder info, der kunne bruges til at gætte web-adressen!.
Denne kampagne kunne formentlig bringes til at give et ROI større end nul, men det kræver at der skabes en bedre sammenhæng mellem spot og website, og en mere tydelig afsender, således at Danmarks filmen giver en eller anden form for mening. Men som det er nu, må effekten være meget beskeden.
Bureauet bag kampagnen vil sikkert hævde at kampagnen skal ses i sammenhæng, idet der er også printannoncer, ligesom de givetvis også vil hævde at det hele bliver mere klart når de næste spots kører.
Det er da også muligt, men kan det forsvare at man laver så elementære fejl i det første spot, og dermed hælder penge lige ud af vinduet – i min optik nej!

Kilde: http://www.social-media.dk

Facts om sociale medier

Hvis du er en af dem der ikke tror på sociale medier, så vil jeg anbefale dig at se videoen. Videoen er på engelsk og kan ses direkte herunder:

Professionel hjælp til kommunikation på nettet

VPRO-formidling1dkirksomheder og organisationer har længe brugt professionelle bureauer til at tilrettelægge deres markedsføring i de traditionelle medier. Det sker, fordi processen er kompliceret og kræver mere ekspertise, end den virksomheden selv råder over. Præcis det samme er tilfældet med kommunikation og markedsføring gennem de sociale medier.
Her er et eksempel på et firma, som påtager sig at levere en samlet pakke, som både rummer traditionel og net-baseret kommunikation.

PRO-formidling2dkDer kan abonneres på små store og meget store pakker. Vælger man det sidste lover virksomheden guld og grønne skove, eller i det mindste at ens budskab kommer ud i de fjerneste afkroge.
Ofte er det dog firmaet selv, der også analysere resultatet! Det åbner en mulighed for, at man kan overbevise kunden om, at kampagnen har været en stor succes.
Og er salget af dyner ikke ligefrem eksploderet, så er det fordi effekten er langsigtet, eller også har man med garanti undgået en nedgang i salget.

 

Media companies don’t control the conversation anymore, Rupert Murdoch, Newscorp

 

Medier & reklamer

”Internettet er ikke et medie og udviklingen på nettet drives ikke, som mange hævder, af de enorme mængder af informationer, der kommer til hvert eneste sekund”.
”Medie er for begrænset en betegnelse for internettet. Et medie er en kanal, hvor du videregiver oplysninger til en modtager. Sådan kan man også bruge internettet, men det er ikke det, der kendetegner nettet. Det er derimod en verden, vi deler.”
Sådan lyder budskabet, fra den amerikanske forfatter og forsker, Dr. David Weinberger

 

Husk lige at

Halvdelen af vores computertid går med leg, og halvdelen af indholdet på nettet er underholdning…

 

 

Supplerende statistik kan findes på:
royal.pingdom.com
www.dst.dk/pukoraq/epub/nyt/2009/NR273.pdf