Den bedst mulige sandhed

Fredsvagter på Christiansborg slotsplads. Uinteressant! Den historie fik ikke ret meget omtale, selvom fredsvagterne opholdt sig på slotspladsen i flere måneder. foto: Nanna Bangsholm
Journalistik

Den gode historie falder sjældent ned fra himlen. Den skabes af den gode håndværker, som kender og mestrer sit journalistiske værktøj. Journalistens opgave er først og fremmest at formidle information fra sine kilder til læserne. De allerfleste principper og metoder, som anvendes af journalister, vil også omfatte alle andre former for kommunikation.

  • Starte med en ide eller en opgave, som enten er ens egen eller er undfanget af en anden.
  • Herefter skal der indsamles oplysninger – research – som skal organiseres, skrives og illustreres på en forståelig måde.
  • Så skal historien revideres, gerne med hjælp fra andre.
  • Til sidst er materialet klar til udgivelse.

 

Et ufravigeligt krav til journalister og formidlere af information er, at man formidler
den bedst mulige sandhed.

Active Image
NASSIR WA SALAM, Iraq (Jan. 30, 2005)

En fotograf fra U.S. Marine Corps tog dette billede for at dokumentere, at hæren også hjælper civilbefolkningen.
Billedet blev sendt ud til medierne med følgende tekst: – Lance Cpl. Camron Smilie, an Engineer with 1st Force Service Support Group, picks up a little girl that was caught in the concertina wire and carries her out in front to wait for her father in Nassir Wa Al Salam, Iraq, during the country’s first free election in over 50 years on Jan. 30, 2005. 1st Marine Division is currently engaged in Security And Stabilization Operations in the Al Anbar province of Iraq.

Et værktøj

Journalistik er hverken kunst eller videnskab, men et værktøj som bruges til at skabe vigtige, spændende og interessante historier. Selvom det kan være både spændende og interessant at fortælle om de tanker, man har gjort sig, så er det også et krav, at historierne skal være væsentlige for andre. Der skal være tale om fænomener og begivenheder, som må antages at have en eller anden form for almen interesse.

Active Image
 

 

 

Dette billede er også  stillet til rådighed af den amerikanske hær.
Her er budskabet heller ikke til at misforstå.

Kilde: http://www.arcent.army.mil/cflcc_today/2006/july/images/jul16_24/21_01.jpg

Den bedst mulige sandhed er et begreb, som meget let kan misbruges, fordi der ikke er tale om sandhed i absolut forstand. Det er Fx ikke acceptabelt, hvis en journalist gætter sig til, hvad statsministeren tænker, når han har mulighed for at spørge ham selv.

Tidspres spiller ofte en væsentlig rolle – for det gælder om at komme først med historien. Derfor må den gode journalist kunne trække på et godt kildenet, som selvfølgelig hele tiden skal vurderes kritisk.

Det skal gå hurtigt, men hvis de informationer, som journalisten ønsker at offentliggøre, kun findes i svært tilgængelige arkiver, i databaser, som kan være vanskelige at finde rundt i eller hos personer, som man ikke lige kan træffe, så forventes det, at historien ikke bliver formidlet videre til offentligheden, før de nødvendige informationer er til rådighed.

  • Selv et nok så udbygget kildenet er ikke tilstrækkeligt. Journalistens vigtigste værktøj er en stor almen viden, en umættelig nysgerrighed og en god iagttagelsesevne. Og så skal han have næse for den gode historie.
Mange bolde i luften

Active ImageIngen kan selvfølgelig overskue det hele. En avisen dækker Fx hver dag en lang række emneområder, så medarbejderne placeres på forskellige redaktioner eller stofområder, hvor de kan specialisere sig.

Man har som regel følgende redaktionsområder: Indland, udland, kultur, sport, billedredaktion og lokale redaktioner, men på de store landsdækkende aviser kan der desuden være en række specialredaktioner, Fx computer, bolig, erhverv, forskning, debat, kriminalstof og politik.

De artikler avisens indlands-redaktion arbejder med, kan også deles op i forskellige temaer: fx politik, socialstof, økonomi, forbrug, miljø, skole, børneliv, uddannelser, ungdomskultur, kriminalitet, sundhed, fritid, underholdning, bøger, klassisk musik, pop & rock, film, teater, kunst, rejser, sport, byliv, virksomheder, mad, boligindretning, biler, motorcykler, færdsel, tv, kendte mennesker osv.