Farveteori

”Farver er lysets børn
og lys er farvernes moder.”

Johannes Itten

Johannes Itten (1888-1967) er en af de farveteoretikere, der har været med til at sætte farver i system og skabe en fælles forståelse for, hvordan man kan definere den enkelte farve.

grundfarver1wJohannes Ittens farvecirkel. Grafik CB

farvecirkel1w             Komplementærfarverne. Grafik cb 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Grundfarverne gul, blå, rød er de farver, alle andre farver er dannet af. Blandes grundfarverne indbyrdes, får man de sekundære farver orange, grøn og violet. Ved at blande disse seks farver indbyrdes opnås de øvrige nuancer.

Farver, der ligger over for hinanden i farvecirklen er komplementærfarver.


Rød/grøn, blå/orange og gul/violet er komplementærfarver. De står overfor hinanden i farvecirklen og er hinandens modsætninger.

grundfarver2w
Primærfarver: rød, gul og blå. Af disse tre kan alle andre farver blandes.

grundfarver3w

Sekundærfarver: grøn, orange og violet.

grundfarver4w
Tertiærfarver: gulgrøn, blågrøn, blåviolet, rødviolet, orangerød, solgul.

Kontraster

De mest anvendte former for kontraster er:

Komplementærkontrast
Komplementærkontrasten er den stærkeste kontrast. Den opstår mellem farver, der ligger overfor hinanden i farvecirklen, fx gul/violet og grøn/rød.

farvecirkel1w

Komplementærfarver forstærker hinanden og frembringer neutral grå, hvis de blandes. Øjet viser – som vist ovenfor – efterbilleder i komplementærfarven.

Billeder, hvor der arbejdes med komplementær-kontraster, har ofte et meget stærkt udtryk.


Lys/mørke-kontrast

Lys/mørke kontrast opstår mellem forskellige kulører eller samme kulør i forskellige nuancer.
Det er kontrasten mellem lyse og mørke nuancer, mellem lyse og mørke farver og mellem sort og hvid, der skaber fornemmelsen af form.

Kontrasten mellem sort og hvid skaber dybde i billedet. De lyse nuancer træder fem, mens de mørke trækker sig tilbage.

Kvalitetskontrast
Kvalitetskontrast opstår mellem en klar farve og en farve dæmpet med sort og/eller hvidt. Hvis man bruger en klar farve i et billede, virker den tættere på end farver, der er dæmpet med sort og/eller hvidt.

De klare røde farver virker tættere på ende de mere dæmpede farver.

Kvantitetskontrast
Kvantitetskontrast bruges om størrelsesforholdet mellem to eller flere farver, der sammensættes I en komposition. Et enkelt rødt element virker stærk på et ellers mørkt billede, men ville forsvinde, hvis der var mange røde farveflader.

Det røde tørklæde får et kraftigt udtryk stærkt i det ellers mørke billede.

Varm/kold-kontrast

Farverne tillægges ofte visse temperaturegenskaber. Nogle opfattes som varme, andre som kølige.

De varme farver dannes af gul-rødlige farver. De kolde farver dannes af blå-grønne farver.
Hvis man bruger varm/kold kontrast i et billede, giver det en fornemmelse af dybde.

varmkoldkontrat1w 

Kontrasten mellem de varme og kolde farver skaber dybde i billedet. De varme farver træder frem, mens de mørke træder tilbage.

Sætter man derimod farver sammen, der befinder sig i nærheden af hinanden på farvecirklen, får man et meget roligt udtryk. Farverne er harmoniske. De varme farver kan bruges til at udtrykke varme følelser, erotik eller glæde. De kolde farver kan bruges til at udtrykke kolde følelser eller noget sagligt, nøgternt.