Manipulation i journalistik


latimesbeskaaretFotografen havde i Photoshop sat to billeder sammen til et tredje foto, som avisen så offentliggjorde på sin forside.Los Angeles Times – en meget respekteret amerikansk avis – offentliggjorde mandag den 31. marts 2003 et elektronisk manipuleret billede fra krigen i Irak.

Da det blev opdaget blev fotografen Brian Walski øjeblikkelig fyret, fordi L.A. Times’ billedpolitik forbyder enhver ændring af nyhedsfotografier.

Først den 2. april langt nede på hjemmesiden under ”Editor’s note” og i den trykte udgave fortæller L.A. Times kort om det manipulerede fotografi.

På websiden Poynter.org er der en længere artikel om sagen og tidligere en flash-animering (nu fjernet) der viser hvordan billedet er blevet manipuleret.

Trods mange henvendelser har Los Angeles Times ikke ønsket at give tilladelse til, at flash animationen bliver vist på dette websted, selvom den allerede ligger på nettet i mange forskellige versioner.

Her vises slutbilledet og de to billeder der blev kopieret sammen.

Skærmbillede 2012-04-13 kl. 22.39.38

 

 

 Her er en video fra YouTube om sagen.

Her er den originale animation fra Poynter.org

Åbenlyse modifikationer
Åbenlyse modifikationer benyttes oftest for at opnå en visuel effekt og ses brugt i alt fra underholdning, over film til kunst. De ses hyppigt brugt som effekt i reklamer eller film til at fange seernes opmærksomhed, bl.a. via optiske filtre som forstørrer eller formindsker elementer i billedet eller ved at klippe tegninger/animationer sammen med fotografier/film. Den stort set ubegrænsede mulighed, der er for at manipulere digitale fotografier og film er især udnyttet af reklame- og filmbranchen til at lave stadig flottere effekter. Det har selvsagt gjort at publikum forventer langt mere, men har også øget vores evne til at gennemskue om et fotografi er manipuleret – der skal langt mere til at snyde os end for bare 10 år siden.