Manipulation med virkeligheden

Når man i film bruger rekonstruktioner som autentiske optagelser, så er der også tale om manipulation.

”Et særligt gennemført eksempel på brug af pseudo-dokumentariske optagelser er Oliver Stones spillefilm JFK fra 1991. Det er et doku-drama, som gengiver en konkret retssag, i hvilken man forsøgte at påvise en større højreorienteret sammensværgelse bag mordet på præsident Kennedy i 1963.

*

Filmen følger tilsyneladende den veletablerede kode, at de sekvenser, som er optaget med skuespillere, er i farver, mens autentiske dokumentarklip (med undtagelse af den berømte Zapruder-amatørfilm fra selve begivenheden) vises i sort/hvid. Men der forekommer en betydelig mængde sort/hvide tv-optagelser, som i virkeligheden også er rekonstruktioner. Har man ikke et virkelig godt kendskab til kildematerialet til J. F. Kennedy-mordet, kan man let blive snydt af den helt virtuose måde, Oliver Stone er i stand til at blande kortene, så de understøtter hans medrivende argumentation.”

 

Massegraven i Timisoara, Rumænien FOTO: Bjarke Ørsted Nielsen
Massegraven i Timisoara, Rumænien. Bjarke Ørsted Nielsen.
Manipulation med virkeligheden

Årets pressefoto 1989 var et billede af ofrene for en massakre begået af Ceausescu-styret i Timisoara, Rumænien. Der var blot det problem med billedet, at der var tale om ”selvdøde” hospitalspatienter, som var blevet lagt tilrette for fotograferne med det formål at sværte regimet til.
Falskneriet blev først afsløret mange år senere.