Storyboard

Et storyboard er en visuel (tegnet) fremstilling af den færdige film. Storyboard kan beskrive bl.a. hver ny kameraindstilling. Storyboardet kan fx bestå af et billede i den ene side, og en tekst i den anden side, som beskriver det der bliver sagt og/eller tekniske informationer. Det var Walt Disney der allerede i 1928 opfandt storyboard systemet. For at holde styr på historien fik han sine tegnere til at sætte de forskellige scener op på væggene i studiet.



Intro

Ole Opfinder præsenteres som en venlig mand, der har fået en god ide.
Vi møder ham første gang på hans lille værksted i kælderen under det lille parcelhus.

Problemstilling
Oles problem er – at han slet ikke er sikker på, at opfindelsen virker!
Han interviewes om baggrunden for opfindelsen, og vi får at vide, hvorfor han bruger hele sin fritid på at finde på.
Denne samtale må gerne foregå – Fx i hans have.

Point of no return
Ole filmes, mens han afprøver sin opfindelse.
Billederne gøres dramatiske med mange hurtige og nære klip, og scenen understøttes med musik.

Klimaks
Bomben eksploderer.
Ole er tydeligvis i stor fare, og hele nabolaget bliver alarmeret af det høje brag.

Afslutning

En glad Ole Opfinder har nu fuldendt sin store drøm.
Korte kommentarer, hvor han udtrykker sin store glæde
.

Pointe: Den der tror på sig selv kan udrette mirakler!

 

b-berettermodellen2


Filmarbejder: “Aha!”

AStory-hvaffornoget?
Lars Munck 19. Maj 2:07  Politiken.dk

Puh, det er superfedt at endelig være her, men også temmelig forvirrende.

L.A. er fladt, varmt og kæmpestort!

… jeg har lovet en læser at fortælle, hvad storyboards går ud på.

Kort fortalt er et storyboard en række firkantede tegninger der er sat i et nummereret forløb, og udgør et tegnet udkast til hvordan en filminstruktør forestiller sig sin færdige film.

… ved hjælp af fx pile og oversigts diagrammer, kan tegneren forklare kameraets eller objekters bevægelser eller placering.

… storyboard-værktøjet har en række fordele, og den fedeste er helt sikkert: “Aha effekten”.

Jeg vil lige prøve at illustrere den effekt her:

Instruktør: “Kameraet følger boksehandsken tilbage til bokserens ansigt, og så frem i slaget”

Filmarbejder: “Ok! Så vi står med et håndholdt kamera bagved bokseren og følger med ham i slaget?..”

Instruktør: “Nej, mere ligesom at kameraet skal panorere med boksehandsken og, “SMASK” lige ind i hovedet på modstanderen”

Filmarbejder: “Nå! Øh.. ligesom det er handskens POV?”.

Instruktør: “Suk.. nej, nej.. Her, lad mig tegne det..”

 


(skitse skitse…) bragt på politiken.dk den 19. maj 2007.

Filmarbejder: “Aha!”


Andre fordele kan være at
:

• instruktørens og filmfotografens visioner lettere kommunikeres ud
• det kan minimere risikoen for fejl og dyre brølere på optagelserne
• spare fremstilling af unødige detaljer, hvis det alligevel ikke kommer med i billedet
• det kan fungere som en let aflæselig oversigt over “dagens optagelser”
• investorerne kan sove roligt om natten

USA er nok det land, hvor der produceres flest storyboards og på de store og meget dyre Hollywood produktioner er det som regel et must at man bruger storyboard. Men, man skal ikke død og pine storyboarde, hvis man fx vil filme mere spontant.

Kilde – indlæg på blog i Politiken.dk af: Lars Munck, 30 år og storyboard-tegner, da han lige var taget til Hollywood for at forfølge sin amerikanske drøm.

 

    The win ning movie pitch, or:  How to sell a movie or television idea by just talking about it.

Pitching a movie or television idea in Hollywood is murder. A screenwriter walks into a room and has 15 seconds to tell what may be a feature-length story to a bunch of grown-ups who listen to stories all day long, told by the world’s most talented storytellers. While the screenwriter talks, the grown-ups check their e-mail, their stocks and their makeup. And when it’s all over, the screenwriter can only hope that the grown-ups will hand over a suitcase full of money and send the writer home to write it all down.
Get a rare glimpse inside this mysterious, high-stakes Hollywood game by downloading transcripts of professional pitches below, one of which resulted in a major studio screenwriting assignment.

THE SKY’S THE LIMIT

Filmen blev produceret af Paramount Pictures. Her er noterne til den Pitch, som investorerne godkendte, før filmforfatterne Christopher and Kathleen Riley kunne gå i gang med at skrive det egentlige manuskript.
Pitch Notes
Christopher & Kathleen Riley
© 1998, 2004 Christopher & Kathleen Riley
All Rights Reserved

[PLEASE NOTE: This is not a transcript of every word spoken. It is a set of notes on which the pitch was based.]

In the clouds. Sound of machine gun fire. Whine of airplane engines. A World War I era bi-plane flies directly at us. The cockpit is empty. The pilot, BEN MOONEY, is out on the wing, makes some sort of adjustment to his aileron. Tinkering. His face is in the wind. He’s having the time of his life.

Off Ben’s wing flies his best friend TONY.

Ben finishes his adjustment and climbs back into the cockpit and he and Tony roar into battle. They take out two enemy planes. But then German ace HEINRICH GRUNFELT leads an entire group of fighters in an attack on Ben and Tony. It results in an incredible dogfight and we get to see how good these two really are. Tony chases Grunfelt in a power dive toward the ground. The German pulls up sharply. Tony tries to follow — and the wings on his plane simply fold up and he flies straight into the ground going over 200 miles per hour. And now all of the German planes turns on Ben, who fights like the great natural flyer he is, anguished at his friend’s death. He’s badly outnumbered when his popular squadron commander, CAPTAIN RICKY POWERS joins the battle, engine screaming. It’s too late. Ben takes a bullet in the neck.

Stærkt forkortet. Originalen er på 8 sider.
Når man siger, at en pitch skal være kort – så er der åbenbart vide rammer!

Kilde: http://www.scripthollywood.com/id29.html