Viral markedsføring

Den virale vej til et bedre image
eller større salg

Image

Coca-Cola gør det. Danmarks turistråd gjorde det. Viral markedsføring – navnet hentyder til at denne form for reklame spreder sig på samme måde som en virus – bruges af stadig flere virksomheder, organisationer, politikere og andre der vil sprede et budskab, som ikke drukner i den almindelige medietrængsel.

 

Viral markedsføring (mund-til-mund markedsføring) er virkelig smart og særdeles indbringende! I stedet for at bruge rigtig mange penge på reklamer får man kunderne eller modtagerne til at gøre alt arbejdet. Det er dem der spreder budskabet på nettet – ligesom en virus – de sender simpelthen ”reklamen” videre til venner og bekendte – hvis den vel og mærket er god.

Viral markedsføring er utrolig magtfuld, og en veludført kampagne vil have mange tusinde gange større effekt end ”normal reklame”, mener nogle reklamefolk.

Nej til solarier

Det budskab kunne man godt forestille sig Kræftens Bekæmpelse ønskede at udbrede gennem pjecer, TV og avisreklamer. Men hvis en enkeltperson eller mindre organisation gerne vil sprede det samme budskab, så har man næppe de nødvendige ressourcer til at gennemføre en traditionel kampagne. Et alternativ kunne være en viral reklame, som dette eksempel, der er hentet fra YouTube: link


Mand kommer ud fra et solarium… 

En ko falder ned fra himmelen…

Manden bliver ramt…

Ha, Ha… og så kommer budskabet:
Solariet kan koste dig livet. Det er i virkeligheden ikke en joke, men en kampagne mod hudkræft – en risiko der følger med brug af solarier…

Hvordan gør man det viralt? Her er 5 ekspertråd:
  1. Få følelserne frem i folk
  2. Gør noget uventet
  3. Lad være med at reklamerer på traditionel facon (det virker ikke) men der skal selvfølgelig være et diskret hint til afsenderen.
  4. Gør det nemt at deleHele essensen er, at folk skal dele budskabet. Er det en video, så smid den på youtube. Og så skal det selvfølgelig være let at tippe en ven. Kampagnen skal publiceres på diverse sociale hjemmesider facebook, myspace, anyhed, osv.
  5. Opfølgning på viral markedsføring

Når man endelig har fået folks opmærksomhed, så skal det udnyttes, fx ved at lave en blok som går bag om projektet.

Image

Original reklame. Det er kostbart – men virker det?