WebDesign marketing

– set med markedsføringsbriller

En virksomhed, der ikke har en mail-adresse, er reelt usynlig for alle de kunder, der bruger internettet, fordi det er det hurtigste og nemmeste.

Kommunikation over nettet kan både være massekommunikation og en-til-en kommunikation. Nettet kan formidle ren tekst men også visuelle og auditive budskaber.

At lave en god hjemmeside er som at drive en god restaurant. Interiøret skal være smagfuldt. Menukortet skal være spændende og betjeningen god. Den menu man vælger, skal være appetitligt. Mens man nyder den første ret ser
man med forventning frem til den næste.
Nogle kan lide en udsøgt vin, andre foretrækker at få serveret mere utraditionelle drikkevarer: De afhænger af hvem man er.
Af behov og lyster. Men man kommer gerne igen til et nyt måltid.

 

5 forskellige typer virksomheds hjemmesider
  • visitkort sider
    der præsenterer virksomheden – og giver en række nødvendige informationer og kontaktoplysninger.
  • kampagne sider – eller generel markedsføring
    fungerer enten i en begrænset periode eller permanent med en bred information om en virksomhed
  • e-handel sider – eller forretnings-sider
    er sider som rummer mulighed for online køb
  • indholds sider
    er sider hvor vægten ligger på informationsindholdet – rådgivning, produktinformationer o.s.v.
  • service sider
    tilbyder online service som Fx banker og flyselskaber.

De fleste større virksomheder tilbyder alle 5 former for hjemmesider, ofte samlet under den samme hovedside (portal).

 

Internettet er et ”her og nu” medium.

Det forpligter

  • til omgående reaktion på brugernes henvendelser
  • til præcise svar
  • til levering som lovet


Alt andet skaber utilfredshed.

 

Internettet adskiller sig fra andre kommunikationsmidler

Er der nogen forskel på om en kunde opsøger en butik eller en hjemmeside.
Ikke i første omgang, men så alligevel.

På nettet er det nemmere for gæsten at gå. Bliver kunden skuffet, er det meget lettere og hurtigere at forlade den virtuelle butik. Det kræver kun et klik med musen.

På nettet møder man ikke kunden, ansigt til ansigt. I en ”rigtig” butik kan man møde kunden med venlig og direkte personlig kontakt. Den mulighed eksisterer ikke på nettet.

På nettet er den direkte konkurrence større. Netop fordi det er så let og hurtigt at besøge konkurrenterne får kunden utrolig mange tilbud. Mange konkurrenter satser meget på fornyelser på deres site og kampen om at være den mest tiltrækkende er intensiv.

Prissammenligninger. De fleste kunder er prisbevidste. Man vil ikke give mere end den laveste pris, såfremt produktet og ydelsen er den samme. Det sætter fokus på anvendelse af andre midler til at skabe en loyal kundekreds (fx mærkevarer).

Massekommunikation på en ny måde. Massemedier som TV, ugeblade, dagblade og trafikreklame spiller en afgørende rolle i virksomhedernes branding i den fysiske verden.

Med hjemmesider er det anderledes. Her gennemføres en helt anden form for imageskabelsen og markedsføringen på siden – altså i selve den virtuelle butik.

Annoncer for annoncer. En bannerreklame er en opfordring til at besøge en virksomheds hjemmeside, som også er en reklame for virksomhedens produkter eller servicetilbud.

En bannerreklame kan aldrig give ret mange informationer, men skal alene skabe interesse. Derfor gælder det om at servere et budskab, der skal få læseren til at klikke ind på virksomhedens hjemmeside.

 

Sandhedens eller mulighedens øjeblik

Markedsføringsfolk taler om sandhedens øjeblik når sælgeren møder kunden.Dette øjeblik er på Internettet når kunden første gang klikker sig ind på siden. På mindre end et øjeblik skal siden får gæsten til at tænke: her kan jeg få opfyldt nogle af mine behov.

Den tålmodighed kunder normalt udviser i en butik, hvor sælgeren også har mulighed for at tilpasse sig kunden eksisterer ikke i en virtuel butik.

Når man nu ved hvordan brugerne agerer på en hjemmeside kan det undre, at der findes så mange sider, hvor åbningssiden er proppet med informationer, grafik, billeder, animationer, video og links. Et forvirrende grafisk puslespil, der kan skabe så meget forvirring og irritation, at man ikke vender tilbage, hvis man kan finde andre alternativer.

Intuitivt navigation. En hjemmeside skal være inspirerende og overskuelig, men den skal også være opbygget så det intuitivt er nemt at finde det man søger.

Den der producerer en hjemmeside kan have svært ved selv at bedømme siden, så det er helt afgørende for et godt produkt, at siden bliver testet på udvalgte repræsentanter for målgruppen.